Lediga jobb som Förvaltningsjurist i Uppsala

Se lediga jobb som Förvaltningsjurist i Uppsala. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Uppsala som finns hos arbetsgivaren.

Jurist

Friska djur - trygga människor Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) är en expertmyndighet med beredskapsuppdrag under Näringsdepartementet. SVA:s verksamhetsidé är att främja djurs och människors hälsa, svensk djurhållning och vår miljö genom diagnostik, forskning, beredskap och kunskapskommunikation. SVA utgör en del av det svenska smittskyddet och samverkar med en rad andra myndigheter. I och med vårt samhällsviktiga uppdrag är SVA är också en del... Visa mer
Friska djur - trygga människor


Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) är en expertmyndighet med beredskapsuppdrag under Näringsdepartementet. SVA:s verksamhetsidé är att främja djurs och människors hälsa, svensk djurhållning och vår miljö genom diagnostik, forskning, beredskap och kunskapskommunikation. SVA utgör en del av det svenska smittskyddet och samverkar med en rad andra myndigheter. I och med vårt samhällsviktiga uppdrag är SVA är också en del av det civila försvaret. SVA har cirka 370 anställda och är belägen på Ultunaområdet, Uppsala.  




Som jurist på SVA kommer du att arbeta i en händelserik och dynamisk miljö som ställer höga krav på juridiskt kunnande både på bredden och djupet.

Arbetsuppgifter
Arbetet som jurist på SVA kräver bred juridisk kompetens och innebär att du i nära samarbete med andra jurister eller experter arbetar med att ge juridiskt stöd i frågor inom fler områden. Centrala områden är förvaltningsrätt, offentlighets- och sekretess, dataskyddsförordningen samt den lagstiftning som berör SVA:s ansvarsområde. I rollen ingår att:

• tillhandahålla juridiskt stöd inom myndigheten
• genomföra rättsutredningar
• delta och ge stöd i dataskyddsfrågor
• granska nationella och internationella avtal
• genomföra sekretessprövningar
• aktivt hålla interna utbildningar
• hantera remisser och andra yttranden
• hantera överklagandeärenden
• ta fram och kvalitetssäkra olika typer av styrdokument

Kvalifikationer
Vi söker dig som söker ett omväxlande juridiskt arbete och har:
• Jur.kand. examen eller juridisk högskoleexamen
• flera års erfarenhet av juridiskt arbete på myndighet eller motsvarande
• god kännedom om offentlighets- och sekretesslagen (OSL)
• god kännedom om förvaltningsjuridiska frågor inklusive dataskyddsförordningen, GDPR
• förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska, både i tal och skrift

Meriterande
Du har arbetat med:
Sekretessprövning i ärenden om utlämnande av allmän handling
Rättslig rådgivning
Avtalsgranskning
Juridiska forskningsrelaterade frågor

Förmågor och färdigheter
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för arbetsuppgifterna samt dina personliga egenskaper då det är viktigt att du passar bra in i gruppen.

Du är noggrann, strukturerad, har förmåga att arbeta effektivt även under tidspress, resultat – och lösningsorienterad och initiativrik. Du är flexibel och har intresse för att arbeta med förändrings- och utvecklingsarbete. Som person har du god social förmåga och tycker du om att ge service och kan bemöta andra på ett professionellt och trevligt sätt. Du har god pedagogisk och kommunikativ förmåga. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt under eget ansvar men även har en god samarbetsförmåga. 

Villkor
Vi efterfrågar dokumenterade referenser. För att du ska kunna komma i fråga för anställningen krävs en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen. Stora krav ställs på att du är lämplig, lojal och pålitlig. 

Vi tillämpar sex månaders provanställning. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Övrigt

SVA är en myndighet vilket innebär att alla meddelanden som skickas till oss blir allmänna handlingar. Har du skyddad identitet ska du inte söka jobbet här på webben, kontakta oss istället.


Tester och arbetsprov kan förekomma i samband med rekryteringsprocessen.


All tillsvidareanställd personal är krigsplacerad inom SVA.  

Inför rekryteringsarbetet har SVA tagit en medveten aktiv ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag. Visa mindre

Chef för Rätts Mitt vid rättsavdelningen, Uppsala

Ansök    Maj 17    Polismyndigheten    Förvaltningsjurist
Läs hela annonsen på polisen.se, se länk: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2022/maj/chef-for-ratts-mitt-vid-rattsavdelningen-uppsala/ Som chef för Rätts Mitt är du chef på nivå 4 (av 6 ledningsnivåer inom Polismyndigheten). Du rapporterar till avdelningschefen för rättsavdelningen och ingår i avdelningens nationella, strategiska ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings-oc... Visa mer
Läs hela annonsen på polisen.se, se länk: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2022/maj/chef-for-ratts-mitt-vid-rattsavdelningen-uppsala/
Som chef för Rätts Mitt är du chef på nivå 4 (av 6 ledningsnivåer inom Polismyndigheten). Du rapporterar till avdelningschefen för rättsavdelningen och ingår i avdelningens nationella, strategiska ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings-och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för sektionen Rätts Mitts verksamhet, resultat och medarbetare. Som chef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten. Du leder Rätts Mitts ledningsgrupp och ingår i polisregion Mitts regionala strategiska ledningsgrupp samt i polisregion Mitts operativa ledningsgrupp.
I ditt uppdrag ingår att tillsammans med gruppcheferna skapa förutsättningar för sektionens medarbetare att lyckas med uppdraget. Du kommer att ha en viktig roll i den fortsatta utvecklingen och att säkerställa en god samverkan med regionens polisområden och enheter för att kvalitetssäkra rätt stöd.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
Detta är en möjlighet för dig som har:
· relevant akademisk examen och/eller polisexamen
· god juridisk kompetens och erfarenhet
· minst ett par års aktuell erfarenhet av att driva och leda tillsammans med andra chefer (formellt ledarskap)
· ett par års erfarenhet av att, med goda resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat för såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna ansvarsområdet
· erfarenhet av att framgångsrikt leda och driva förändrings- och utvecklingsarbeten
· ingått i ledningsgrupp
Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
· ett års erfarenhet av att driva och leda genom andra chefer (formell chef för andra chefer)
· god erfarenhet och kunskap inom något eller några av verksamhetsområdena: förvaltningsrätt, informationsförvaltning och rättstillämpning
· god erfarenhet av polisorganisationens verksamhet
· erfarenhet av att delta i eller driva samverkan med samhällsaktörer utanför polisorganisationen
· erfarenhet av liknande ansvarsområde inom annan myndighet
· chefs- och ledarskapsutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
· Analys och helhetssyn
· Mål och resultat
· Utveckling och förändring
· Social säkerhet
· Muntlig och skriftlig kommunikation
· Skapa delaktighet och motivation
Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Kontaktpersoner
Information om uppdraget lämnas av rekryterande chef Gunilla Hedwall, [email protected], 010-563 78 15.
Information om rekryteringsprocessen lämnas av HR-konsult Maria Uebel, [email protected], 073-803 48 76.
Fackliga företrädare
Saco-S: Andreas Johansson, telefon nr: 073 084 13 01
Polisförbundet: Sofia Ask, telefon nr: 010 563 87 10
ST: Johan Gertz, telefon nr: 010 567 70 92
Seko Polisen: Karna Tillheden, telefon nr: 073 2490422
Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Ansökan
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 24 maj 2022 via e-post till [email protected] Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A261.689/2022 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Välkommen med din ansökan senast den 24 maj! Visa mindre

Enhetschef för rättslig utredning och förvaltning

Svenska kyrkan finns där människors finns. Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyr... Visa mer
Svenska kyrkan finns där människors finns.

Nära där du bor och på andra sidan jorden. Överallt är vi där för dig som vill och behöver – i ensamhet, kris, glädje och sorg, i viktiga skeenden och i vardagen. Oavsett vem du är och vilken tro du har. På kyrkokansliet jobbar ca 500 personer inom en stor spännvidd av yrken, i framkant av våra kunskapsområden. Tillsammans jobbar vi med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. På så sätt stärker vi kyrkans möjligheter att möta samtidens utmaningar och bidra till fred, rättvisa och ett hållbart samhälle.

Till rättsavdelningen på det nationella kyrkokansliet i Uppsala söker vi nu en chef till Enheten för rättslig utredning och förvaltning. Som medarbetare i Svenska kyrkan får du möjlighet att kombinera din kompetens med ett samhällsengagemang och en vilja att skapa nytta.

Om avdelningen
På Rättsavdelningen arbetar ca 30 personer. Avdelningen stödjer kyrkostyrelsen och övriga avdelningar inom kyrkokansliet samt kyrkans stift och församlingar i juridiska frågor i form av utredningar, rådgivning och kvalitetssäkring genom rättsliga ställningstaganden. Avdelningen ansvarar också för administrationen runt Svenska kyrkans högsta beslutande organ, kyrkomötet, och den nationella nivåns styrelse, kyrkostyrelsen. Avdelningen består av tre enheter; Allmänjuridiska enheten, Enheten för rättslig utredning och förvaltning och Enheten för kyrkomöte, kyrkostyrelse och kyrkoval. Rättsavdelningen leds av rättschefen, med stöd av en biträdande rättschef.

Ansvarsområden och arbetsuppgifter
Du leder arbetet inom enheten för rättslig utredning och förvaltning. I din uppgift att leda arbetet ingår såväl personalansvar som budgetansvar men också ett ansvar för att en god kvalitet upprätthålls i det arbete som enheten gör. Du arbetar kontinuerligt för att utveckla såväl verksamhet som medarbetare genom att ge dem möjlighet att växa.

På enheten arbetar tio medarbetare; sex jurister, tre objektspecialister/handläggare och en förvaltningsledare. Enheten har kyrkans stift och församlingar som huvudfokus och ansvarar bland annat för frågor inom området inomkyrklig normgivning och för att genomföra utredningsuppdrag från kyrkomötet och kyrkostyrelsen. Vidare ansvarar enheten för den kyrkorättsliga rådgivningen till andra kanslienheter och den rättsliga rådgivningen gentemot de av kyrkans församlingar och pastorat som på statens uppdrag är huvudmän för begravningsverksamheten. Enheten företräder Trossamfundet Svenska kyrkan vid processer i domstol samt i samråd och kontakter med, inklusive yttranden till, tillsynsmyndigheter. Förvaltningen av ett flertal stora IT-system, bland annat Svenska kyrkans medlemsregister och kyrkans organisationsregister ligger också på denna enhet. Kopplat till detta ansvarar enheten för handläggningen av vissa kyrkobokföringsärenden, ärenden om ändringar i den territoriella församlingsindelningen och ärenden om vigselrätt.

Enheten samverkar med kyrkokansliets övriga verksamheter och avdelningar samt med stiftens jurister. En särskilt nära samverkan och samarbete sker med den andra av de två juridiska enheterna på avdelningen.

Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har avlagt jur kand eller juristexamen och som har flera års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. Vi ser gärna att du har dokumenterad chefserfarenhet. Har du erfarenhet från arbete inom Svenska kyrkan eller annan politiskt styrd organisation är det meriterande. Som ledare är du trygg i din roll, har god pedagogisk förmåga och skapar förtroende. Du är initiativtagande och lösningsorienterad med ett positivt och prestigelöst förhållningssätt. För att lyckas i rollen behöver du ha helhetssyn och integritet, med den juridiska kvaliteten i fokus.

I Svenska kyrkan får du möjlighet att arbeta tillsammans med mycket kvalificerade medarbetare i en mångfacetterad verksamhet som spänner över flera olika rättsområden.

Välkommen med din ansökan!
Du visar ditt intresse via signerarekrytering.se där du bifogar CV och ett motivationsbrev om varför du är vår nya enhetschef för rättslig utredning och förvaltning. Eftersom urval sker löpande tar vi gärna emot din ansökan så snart som möjligt, men senast den 7 juni. Eventuella frågor besvaras av Signeras konsulter Marina Sjölin, tel. 070-744 70 60 eller Sofia Jansson, tel. 073-539 64 51. https://www.signerarekrytering.se/lediga-jobb?rmpage=job&rmjob=245&rmlang=SE

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering. Visa mindre

SGU söker en jurist för tillfällig förstärkning under hösten

Vill du som jurist bidra till god förvaltning, rättssäkerhet och regelefterlevnad i arbetet för hållbar användning av naturresurser? Är du på jakt efter ett utvecklande och spännande jobb där du får möjlighet att praktiskt tillämpa dina kunskaper inom juridik? Då är det dig vi söker! Vi söker nu en jurist som under hösten kan förstärka vår juridikfunktion i det löpande arbetet, framför allt i form av olika utredningsinsatser. Juridikfunktionens uppdrag är... Visa mer
Vill du som jurist bidra till god förvaltning, rättssäkerhet och regelefterlevnad i arbetet för hållbar användning av naturresurser? Är du på jakt efter ett utvecklande och spännande jobb där du får möjlighet att praktiskt tillämpa dina kunskaper inom juridik? Då är det dig vi söker!
Vi söker nu en jurist som under hösten kan förstärka vår juridikfunktion i det löpande arbetet, framför allt i form av olika utredningsinsatser. Juridikfunktionens uppdrag är att stödja såväl ledning som verksamhet inom myndighetens huvuduppdrag samt att svara för myndighetens tillstånds- och tillsynsuppgifter (exkl. minerallagen). Juridikfunktionen är en del av enheten Planering som även svarar för bland annat arkiv och registratur, utredningsstöd samt övergripande verksamhetsfrågor och styrmodeller. På enheten finns idag 12 engagerade medarbetare.
Enheten Planering är en del av avdelningen Lednings- och verksamhetsstöd. Inom avdelningen finns också enheterna Ekonomi, HR och kontor samt Kommunikation. Därtill är myndighetens säkerhetschef samt hållbarhetsstrateg placerade på avdelningen.
Arbetsuppgifter
Din huvuduppgift är att genomföra rättsutredningar inom olika delar av myndighetens ansvarsområden. Du stödjer även övriga jurister i det löpande arbetet. Tjänstens innehåll kommer till viss del att påverkas av vad juridikfunktionen har på sitt bord för tillfället och arbetsuppgifterna kan variera från att vara mer analytiska och självständiga till enklare administration.
Kompetens
Vi söker dig som har:
jur.kand. eller juristexamen,
mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift,
goda kunskaper i engelska i både tal och skrift.

Personliga kvalifikationer
I rollen som jurist samarbetar du såväl med dina kollegor inom enheten som hela SGU och det är därför viktigt att du har lätt för att bygga relationer samt kommunicera och förmedla information på ett förtroendeingivande och pedagogiskt sätt. Du har förmåga till och motiveras av att fördjupa dig i olika typer av juridiska frågor. För att lyckas och trivas i rollen krävs att du har ett prestigelöst sätt och kan driva, planera och strukturera ditt arbete självständigt. Därutöver har du en mycket god analytisk förmåga och lätt för att se såväl helheten som detaljer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten.
Om anställningen
Anställningsform: Tjänsten är en allmän visstidsanställning på heltid, med önskvärd start i början av september och löper fram till sista december 2021.
Anställningsort: Uppsala.
Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter.
Vill du veta mer, hör av dig till enhetschef Elin Jansson, telefon 018-17 91 21.
Fackliga företrädare är Peter Åkerhammar för SACO-S och Annika Törnkvist för ST-geologiska. Fackliga företrädare nås via SGUs växel, telefon 018-17 90 00.
Välkommen med din ansökan senast den 18 augusti 2021. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom, detta sker via vår webbplats.
Som statlig myndighet omfattas SGU av offentlighetsprincipen. Det innebär att vi är skyldiga att lämna ut dina ansökningshandlingar om någon efterfrågar dem.
Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Om SGU
Sveriges geologiska undersökning (SGU) är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. SGU sorterar under Näringsdepartementet. Vår vision är att Sverige har en hållbar samhällsutveckling, att mark och vattenområden används och utvecklas för de ändamål de är bäst lämpade samt att mineralnäringen och andra naturresursbranscher är livskraftiga och ansvarstagande. SGU har idag cirka 290 anställda varav merparten arbetar i Uppsala. Övriga är stationerade på kontoren i Lund, Göteborg, Malå och Luleå. Läs mer på www.sgu.se
Diarienummer: 411-1723/2021 Visa mindre

Jurist till Polismyndigheten med placering i Uppsala

Ansök    Okt 8    Polismyndigheten    Förvaltningsjurist
Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarb... Visa mer
Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Rättstillämpningens huvudsakliga verksamhet består av att vara ett juridiskt stöd till polisens kärn- och stödverksamhet. Juristerna står för myndighetens juridiska kompetens och kan även vara beslutsfattare och processförare i förvaltningsrättsliga ärenden och andra myndighetsärenden. Vissa uppgifter är mycket operativt verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med övriga verksamheter inom myndigheten.



ARBETSUPPGIFTER
Som jurist arbetar du självständigt med kvalificerad juridisk rådgivning, gör rättsutredningar, sekretessprövningar samt handlägger skadestånds- och ersättningsärenden. I arbetet kan även ingå remisshantering, yttranden till JO, JK, DI och SIN. Ibland håller du utbildningar och kan ombeds delta i projektgrupper. Vid större händelser som kräver en polisiär stab kan du få biträda med juridisk kompetens. Du handlägger överklaganden till förvaltningsdomstolarna, varvid muntlig förhandling kan ingå. Arbetsuppgifterna består till viss del av att skriva beslut som du antigen ska föredra för beslutfattare eller själv besluta i. Resor i arbetet kan förekomma.

Detta är en tidsbegränsad anställning.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• juris kandidatexamen eller juristexamen
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du har:
• minst 1 års erfarenhet av självständigt juridiskt arbete
• erfarenhet av självständigt juridiskt arbete inom domstol, myndighet eller annan offentlig förvaltning
• erfarenhet av annat juridiskt arbete
• god kunskap i sekretesslagstiftning
• god kunskap om personuppgiftshantering
• erfarenhet av att hålla utbildning

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som jurist inom polisen ska du vara lösningsfokuserad, flexibel och kunna leverera med god kvalitet även vid ett tidvis högt arbetstempo. Du kan arbeta självständigt och har en god samarbetsförmåga. Du är tydlig i ditt budskap och har en god pedagogisk och kommunikativ förmåga.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

ÖVRIGT
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Placeringsort: Uppsala

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se Visa mindre

Universitetsjurist

Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har drygt 45 000 studenter, mer än 7 000 anställda ... Visa mer
Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har drygt 45 000 studenter, mer än 7 000 anställda och en omsättning på cirka 7 miljarder kronor.




Vid Juridiska avdelningen arbetar idag 17 personer, uppdelat på två enheter, juridiska enheten med tio jurister och enheten för information registratur och arkiv där sex do­kumenthandläggare och en enhetschef är anställda, enhetschefen är tillika universitetets dataskyddsombud.

Vidare arbetar en administratör med administrativa uppgifter för hela avdel­ningen. 

Juridiska avdelningens uppdrag är att stödja institutioner, avdelningar och enheter vid uni­versitetet med juridisk sakkunskap, och företräda universitetet i juridiska angelägen­heter ex­klusive arbetsrätt. Vi söker nu en medarbetare till den civilrättsliga delen för att i huvudsak arbeta med avtalsrättsliga frågor. Arbetsplatsen är belägen i centrala Upp­sala, Segerstedthuset.

Arbetsuppgifter: Att under chefen för juridiska avdelningen bland annat svara för affärsju­ridiska frågor, som avtal avseende forskning, uppdragsutbildning och immaterialrättsliga överens­kommelser. Biträda i förhandlingar nationellt och internationellt avseende affärsjuri­dik, EU-kontrakt och övriga rättsliga dokument. Ge råd inom universitetet i juridiska frågor med anknytning till i första hand det civilrättsliga området. I övrigt handlägga ärenden vid juridiska avdelningen i samråd med chefen för juridiska avdelningen.

Kvalifikationskrav: För anställningen krävs Juris kandidatexamen/juristexamen med goda betyg. Utöver goda kunskaper i svenska språket har du även goda kunskaper skriftligt och muntligt i engelska språket. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper såsom gott omdöme, noggrannhet, god analytisk för­måga, samt god samarbetsförmåga.

Önskvärt/meriterande i övrigt: Fullgjord notarie­tjänstgöring och några års övrig arbetslivserfarenhet av juridiskt arbete. Det är även meriterande om du har jobbat inom statlig sektor eller i en större komplex organisation.

Lön: Individuell lönesättning. Det är önskvärt att löneanspråk anges i ansökan.

Tillträde: 2021-09-15 eller enligt överenskommelse.

Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning kan tillämpas. 

Anställningens omfattning: 100 %.

Upplysningar om anställningen lämnas av: akademiombudsman och avdelningschef, Per Abrahamsson, tel 018-471 17 10.

Välkommen med din ansökan senast den 14 juni 2021, UFV-PA 2021/2052.

Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.


Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem. Visa mindre

SGU söker jurist

Vill du som erfaren jurist bidra till god förvaltning, rättssäkerhet och regelefterlevnad på en statlig myndighet med uppgift att möta samhällets efterfrågan på geologisk information? Ligger dessutom sekretess- och dataskydds- samt digitaliseringsfrågor dig varmt om hjärtat? Då är det dig vi söker! Juristfunktionens uppdrag är att svara för myndighetens tillstånds- och tillsynsuppgifter (exkl. minerallagen) samt att bistå med stöd till såväl ledning som v... Visa mer
Vill du som erfaren jurist bidra till god förvaltning, rättssäkerhet och regelefterlevnad på en statlig myndighet med uppgift att möta samhällets efterfrågan på geologisk information? Ligger dessutom sekretess- och dataskydds- samt digitaliseringsfrågor dig varmt om hjärtat? Då är det dig vi söker!
Juristfunktionens uppdrag är att svara för myndighetens tillstånds- och tillsynsuppgifter (exkl. minerallagen) samt att bistå med stöd till såväl ledning som verksamhet inom myndighetens huvuduppdrag och -leveranser. Juristfunktionen är en del av enheten Planering som även svarar för bland annat arkiv och registratur, utredningsstöd, process- och projektmodell samt verktyg för nyttorealisering. Enheten ansvarar för framtagandet av myndighetens arbets- och delegationsordning, verksamhetsplan, drift- och investeringsbudget, verksamhetsstrategi, budgetunderlag samt årsredovisning. På enheten finns idag 12 medarbetare.
Enheten Planering är en del av avdelningen Verksamhetsstöd. Inom avdelningen finns också enheterna IT, Geodata, HR och kontor, Kommunikation samt Ekonomi. Därtill är myndighetens säkerhetschef samt hållbarhets- och digitaliseringsstrateger placerade på avdelningen.
Arbetsuppgifter
Tyngdpunkten i tjänsten ligger inom förvaltningsrätt samt sekretess- och dataskyddsfrågor. Andra vanligt förekommande arbetsuppgifter är avtalsrätt, immaterialrätt (bland annat upphovsrätt), informationssäkerhets- och digitaliseringsjuridik, utredningsuppdrag samt remisshantering. Du deltar i arbetet med styrande dokument såsom arbetsordning och policys, samt författningsarbete. Vid behov håller du interna utbildningar inom ditt kunskapsområde. I tjänsten ingår också att vara myndighetens dataskyddsombud.
Som en av juristfunktionens fyra jurister arbetar du självständigt och tillsammans med andra jurister och professioner. Som del av enheten Planering förväntas du också bidra till och vara engagerad i enhetens samlade uppdrag samt delta i strategiska diskussioner.
Kompetens
I rekryteringsprocessen fäster vi stor vikt vid din erfarenhet under de senaste fem åren.
Vi söker dig som har:
· jur.kand. eller juristexamen
· minst tre års erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig sektor
· erfarenhet av förvaltningsrätt, sekretess- och dataskyddsfrågor samt informationssäkerhets- och digitaliseringsfrågor
· mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
· goda kunskaper i engelska i både tal och skrift
Vi ser gärna att du även har erfarenhet av:
· avtalsrätt, upphandlingsrätt, immaterialrätt (bland annat upphovsrätt)
· kvalificerat utredningsarbete, föreskriftsarbete
Personliga kvalifikationer
I rollen som jurist samarbetar du såväl med dina kollegor inom enheten som hela SGU och det är därför viktigt att du har lätt för att bygga relationer samt kommunicera och förmedla information på ett förtroendeingivande och pedagogiskt sätt. Du har förmåga till och motiveras av att växla mellan att arbeta med olika typer av juridiska frågor. För att lyckas och trivas i rollen krävs att du har ett prestigelöst sätt och kan driva, planera och strukturera ditt arbete självständigt. Därutöver har du en mycket god analytisk förmåga och lätt för att se såväl helheten som detaljer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för denna tjänst.
Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid där 6 månaders provanställning tillämpas.
Anställningsort: Uppsala
Tjänsten är säkerhetsklassad och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att utföras på slutkandidat. För detta krävs svenskt medborgarskap.
Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter.
Vill du veta mer, hör av dig till enhetschef Elin Jansson, telefon 018-17 91 21.
Fackliga företrädare är Peter Åkerhammar, telefon 018-17 92 96 för SACO-S och Nelly Aroka, telefon 018- 17 90 28 för ST-geologiska.
Välkommen med din ansökan senast den 18 oktober 2020. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom, detta sker via vår hemsida. Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Om SGU
Sveriges Geologiska Undersökning (SGU) är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. SGU sorterar under Näringsdepartementet. Vår vision är att Sverige har en hållbar samhällsutveckling, att mark och vattenområden används och utvecklas för de ändamål de är bäst lämpade samt att mineralnäringen och andra naturresursbranscher är livskraftiga och ansvarstagande. SGU har idag cirka 290 anställda varav merparten arbetar i Uppsala. Övriga är stationerade på kontoren i Lund, Göteborg, Malå och Luleå. Läs mer på www.sgu.se
Dnr. 411-1952/2020 Visa mindre

Till Bergsstaten i Luleå söker vi en utredande jurist

Gillar du att vara med i händelsernas centrum samtidigt som du vill ha ett fritt och självständigt arbete? Gruvbranschen är viktig för Sverige och vi söker nu dig som vill bidra till Bergsstatens verksamhet i tjänsten som jurist. Dina arbetsuppgifter Som vår nya jurist kommer du huvudsakligen arbeta med rättsutredningar av strategisk karaktär. Du kommer också att handlägga tillstånd -och tillsynsärenden enligt minerallagen och närliggande lagar. Kompeten... Visa mer
Gillar du att vara med i händelsernas centrum samtidigt som du vill ha ett fritt och självständigt arbete? Gruvbranschen är viktig för Sverige och vi söker nu dig som vill bidra till Bergsstatens verksamhet i tjänsten som jurist.
Dina arbetsuppgifter
Som vår nya jurist kommer du huvudsakligen arbeta med rättsutredningar av strategisk karaktär. Du kommer också att handlägga tillstånd -och tillsynsärenden enligt minerallagen och närliggande lagar.
Kompetens
Vi söker dig som har:
·      en akademisk examen med inriktning mot juridik,
·      flerårig erfarenhet av juridiskt arbete,
·      erfarenhet från statlig förvaltning och/eller privat företagande,
·      god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska.
Det är meriterande med erfarenhet av:
·      mineral- och miljölagstiftningen,
·      att tidigare arbetat med rättsutredningar.
Personliga kvalifikationer
Vi värdesätter att du kan arbeta självständigt och strukturerat samt att du har ett prestigelöst förhållningssätt. Arbetet som jurist hos oss ställer höga krav på god samarbetsförmåga. Du har lätt för att skapa och underhålla interna såväl som externa relationer. Du ska ha förmåga att fokusera på djupet samtidigt som du är rationell och lösningsinriktad. Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna.
Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Luleå. Sex månaders provanställning tillämpas. Tjänsten är säkerhetsklassad och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att utföras på slutkandidat. För detta krävs svenskt medborgarskap.
Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter
Vill du veta mer? Hör gärna av dig till bergmästare Åsa Persson, telefon 0920-23 79 07. Fackliga företrädare är Peter Åkerhammar för SACO-S tfn 018-17 92 96 och Nelly Aroka för ST-Geologiska, tfn 018-17 92 28.
Välkommen med din ansökan senast 13 december 2019. Dina handlingar ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem. Vi vill att du lämnar din ansökan via detta system som du når via vår webb-plats www.sgu.se.
Rekryteringen utförs i egen regi och vi undanber oss därmed erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.
SGU är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. SGU har idag cirka 290 anställda varav merparten arbetar i Uppsala. Övriga är stationerade på kontoren i Luleå, Malå, Stockholm, Göteborg och Lund. Bergsstaten fungerar som ett beslutsorgan, som organisatoriskt tillhör Sveriges geologiska undersökning (SGU) men har en oberoende ställning avseende sin myndighetsutövning. Bergsstatens verksamhet är förlagd till Luleå och har till uppgift att handlägga ärenden som rör prospektering och utvinning av mineral. Verksamheten leds av bergmästaren som beslutar i frågor enligt minerallagen.
Dnr: 411-2024/2019 Visa mindre

Erfaren förvaltningsjurist - Nämnden för prövning av oredlighet i forskning

Från den 1 januari 2020 införs en ny ordning för prövning av oredlighet i forskning där en ny myndighet - Nämnden för prövning av oredlighet i forskning - ska utreda och pröva sådana ärenden. Etikprövningsmyndigheten har utsetts till värdmyndighet och söker nu en erfaren förvaltningsjurist som ska ansvara för att leda det löpande arbetet i den nya myndigheten. Arbetsuppgifter Du kommer att bistå nämndens ordförande och ledamöter i arbetet med utredning o... Visa mer
Från den 1 januari 2020 införs en ny ordning för prövning av oredlighet i forskning där en ny myndighet - Nämnden för prövning av oredlighet i forskning - ska utreda och pröva sådana ärenden. Etikprövningsmyndigheten har utsetts till värdmyndighet och söker nu en erfaren förvaltningsjurist som ska ansvara för att leda det löpande arbetet i den nya myndigheten.


Arbetsuppgifter
Du kommer att bistå nämndens ordförande och ledamöter i arbetet med utredning och prövning av oredlighet i forskning samt särskilt bistå ordförande i nämndens uppgifter i rollen som statlig förvaltningsmyndighet. Arbetet kommer ha fokus på planering, koordinering, administration och handläggning inför, vid och efter nämndens sammanträden.
Ansvaret för det löpande arbetet omfattar bl.a. ärendehantering, koordinering av nämndens planerings- och uppföljningsarbete samt ansvar för budgetarbete och ekonomisk redovisning. 
Du kommer att ha det arbetsledande ansvaret för den eller de medarbetare som också kommer att vara en del av nämndens administrativa och handläggande stöd.
Det kan också bli aktuellt med planering och genomförande av seminarier och konferenser och andra kommunikations- och informationsaktiviteter.
Tjänsten kan komma att omfatta juridiskt stöd till Etikprövningsmyndigheten


Kvalifikationskrav och erfarenheter
- Jur.kand.-examen eller motsvarande
- Lång erfarenhet av handläggning av ärenden och medverkan i föredragnings-, berednings- och beslutsprocesser i statlig förvaltning
- Djupa kunskaper om regelverken som styr en statlig förvaltningsmyndighet
- Juridisk expertis inom främst offentlighet och sekretess, förvaltningsjuridik och dataskydd.
- Goda kunskaper om den lagreglering och de internationella regelverk som aktualiseras vid forskning
- Erfarenhet av arbete med framtagande styrdokumentation
- Goda kunskaper i engelska – främst språkkunskaper som krävs för juridiska texter i forskningssammanhang
Det är meriterande om du har övergripande kunskaper om strukturer och förutsättningar för forskning hos en forskningshuvudman samt om du har erfarenhet från arbete med verksamhetsplanering, kommunikation och information. Erfarenhet av utredning, granskning eller tillsyn är också meriterande.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Arbetet kräver att du är strukturerad och noggrann. Du ska ha god förmåga att prioritera och kunna vara konstruktiv och flexibel inom ramen för verksamhetens olika uppgifter samt ha god kommunikativ förmåga - både internt och externt.


Anställning
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast. Provanställning kan komma att tillämpas.
Etikprövningsmyndigheten är arbetsgivare och du kommer att ha din arbetsplats på myndighetens kontor i centrala Uppsala.


Ansökan
Du skickar ditt personliga brev och CV via e-post till [email protected] senast den 21 februari 2020. I e-postens ämnesrad anger du ditt namn samt dnr 2020-00397. Ange löneanspråk i ansökan.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta Thomas Bull (ordförande i nämnden), 08-561 676 00, eller Anne Nilsson (förvaltningschef i Etikprövningsmyndigheten), 010-475 08 02. Tanja Gyldén (SACO-representant), 010-475 08 05. ST Direkt, 0771-555 444.
Etikprövningsmyndigheten värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet. 


Välkommen med din ansökan senast den 21 februari 2020, diarienummer 2020-00397 Visa mindre

Jurist

Friska djur - trygga människor Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) är en expertmyndighet med beredskapsuppdrag under Näringsdepartementet. SVA:s uppdrag är att främja djurs och människors hälsa, svensk djurhållning och vår miljö genom diagnostik, forskning, beredskap och kunskapskommunikation. Vi är cirka 350 anställda och finns på Ultunaområdet, Uppsala.  Vet du vad det innebär att arbeta som statstjänsteman, att arbeta enligt offentlighetsp... Visa mer
Friska djur - trygga människor


Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) är en expertmyndighet med beredskapsuppdrag under Näringsdepartementet. SVA:s uppdrag är att främja djurs och människors hälsa, svensk djurhållning och vår miljö genom diagnostik, forskning, beredskap och kunskapskommunikation. Vi är cirka 350 anställda och finns på Ultunaområdet, Uppsala. 




Vet du vad det innebär att arbeta som statstjänsteman, att arbeta enligt offentlighetsprincipen inom staten? Vid SVA:s avdelning för verksamhetsstöd finns en stab där registrator-, jurist- och arkivarietjänsterna ingår.

Vi behöver nu förstärkning av en jurist.

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill arbeta med sekretessprövning i ärenden om utlämnande av allmän handling. I rollen ingår också att ge rättslig rådgivning internt inom myndigheten, att granska nationella och internationella avtal samt hålla interna utbildningar inom området i mån av tid.

Kvalifikationer, utbildning och kunskap
Vi söker dig som har/är:

• jur.kand. examen eller juridisk högskoleexamen.
• minst 2-3 års erfarenhet av juridiskt arbete på myndighet eller motsvarande
• god kännedom om offentlighets- och sekretesslagen (OSL) 
• god kännedom om förvaltningsjuridiska frågor inklusive dataskyddsförordningen, GDPR
• du uttrycker dig väl på svenska och engelska, både i tal och skrift

För att du ska kunna komma ifråga för anställningen krävs en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen. Stora krav ställs på att du är lämplig, lojal och pålitlig. Vi efterfrågar dokumenterade referenser.

Meriterande
Du har arbetat med:

• Sekretessprövning i ärenden om utlämnande av allmän handling
• Rättslig rådgivning
• Avtalsgranskningar

Förmågor och färdigheter
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet för arbetsuppgifterna samt dina personliga egenskaper då det är viktigt att du passar bra in i gruppen. Du är noggrann, strukturerad, stresstålig, lösningsorienterad och initiativrik med god samarbetsförmåga. Du bör ha intresse av att arbeta med förändrings- och utvecklingsarbete. Som person tycker du om att ge service och har god pedagogisk och kommunikativ förmåga. 

Anställningsform
Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet.

Övrigt

SVA är en myndighet vilket innebär att alla meddelanden som skickas till oss blir allmänna handlingar. Har du skyddad identitet ska du inte söka jobbet här på webben, kontakta oss istället.


All tillsvidareanställd personal är krigsplacerad inom SVA.  

Inför rekryteringsarbetet har SVA tagit en medveten aktiv ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag. Visa mindre

Erfarna jurister med intresse för EU - rätt och offentligrättsliga frågor

Ansök    Jul 21    Livsmedelsverket    Förvaltningsjurist
Livsmedelsverket är Sveriges expert- och centrala kontrollmyndighet på livsmedelsområdet. Vi arbetar för säker mat och bra dricksvatten, att ingen konsument ska bli lurad om vad maten innehåller och för bra matvanor. Nu söker vi erfarna jurister med intresse för EU-rätt och offentligrättsliga frågor, som vill bli en del av vår juridiska avdelning och bidra till detta viktiga arbete. Juridiska avdelningen Som ett stöd i myndighetens ledningsarbete och ver... Visa mer
Livsmedelsverket är Sveriges expert- och centrala kontrollmyndighet på livsmedelsområdet. Vi arbetar för säker mat och bra dricksvatten, att ingen konsument ska bli lurad om vad maten innehåller och för bra matvanor. Nu söker vi erfarna jurister med intresse för EU-rätt och offentligrättsliga frågor, som vill bli en del av vår juridiska avdelning och bidra till detta viktiga arbete.

Juridiska avdelningen

Som ett stöd i myndighetens ledningsarbete och verksamhet finns område Strategisk utveckling och stöd, där Juridiska avdelningen ingår. Avdelningen ansvarar särskilt för utarbetandet av Livsmedelsverkets föreskrifter och lämnar juridiskt stöd till den övriga verksamheten inom myndigheten. På avdelningen arbetar för närvarande åtta jurister. Juridiska avdelningen ansvarar även för myndighetens arkiv och registratur.

Arbetsuppgifter

Vi söker nu två jurister till juridiska avdelningen. Arbetsuppgifterna innebär kvalificerat juridiskt arbete med i huvudsak offentligrättsliga frågeställningar.

Som jurist hos oss arbetar du i första hand med förvaltningsrätt samt med juridik på livsmedelsområdet, som präglas starkt av EU-rätt. Vidare förekommer frågor om offentlighet och sekretess, avtalsrätt, och dataskydd, samt andra rättsliga frågor som aktualiseras i myndighetens verksamhet.

I arbetet ingår att ta fram förslag till föreskrifter och att bistå med juridiskt stöd i myndighetens förhandlingsarbete inom EU och andra internationella organ. Dina arbetsuppgifter består vidare av rådgivning inom myndigheten och stöd till andra kontrollmyndigheter (kommuner och länsstyrelser). Granskning av beslutsförslag, besvarande av remisser, viss processföring samt deltagande i myndighetens utbildningsaktiviteter ingår även i arbetet.

Arbetet på juridiska avdelningen sker ofta i samarbete med kollegor på andra områden och avdelningar på Livsmedelsverket, med andra myndigheter och Regeringskansliet.

Dina kvalifikationer

Vi söker dig som har juristexamen och är notariemeriterad eller har annan likvärdig erfarenhet. Därutöver har du minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete, gärna från förvaltningsmyndighet eller Regeringskansliet.

Om du har praktisk erfarenhet av EU-rätt och föreskriftsarbete samt kunskap om livsmedelslagstiftningen är det meriterande. Även erfarenhet av arbete med förvaltningsrätt, frågor rörande offentlighet och sekretess, avtalsrätt, dataskydd och andra verksjuridiska frågor är meriterande. 

Som person är du trygg i din roll som jurist och tycker om att samarbeta. Du är van att tillämpa EU-rätt och söka praktiska lösningar på problem. Flexibilitet, analytisk förmåga och lyhördhet är viktiga egenskaper. Du är driven och har en god förmåga att prioritera och organisera ditt arbete. Du uttrycker dig enkelt och begripligt i tal och skrift, och är van att snabbt sätta dig in i och hantera ärenden av olika typer. Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete och ett stort kontaktnät både inom och utom myndigheten. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt: Du måste vara svensk medborgare. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Vi tillämpar 6 månaders provanställning vid tillsvidareanställning. Betyg, intyg och ID-handling som styrker din ansökan tas med vid en eventuell intervju.

All tillsvidareanställd personal vid Livsmedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten.

Kontakt: Du är välkommen att kontakta chefsjurist Elin Häggqvist (anträffbar 5/8-9/8). Representant för SACO är Andreas Gulde och för ST Christina Martin. Samtliga nås via vår växel, tel. 018-17 55 00.

Sista ansökningsdag: 2019-08-11. Ansök via platsannonsen på livsmedelsverket.se/lediga jobb, märk ansökan med diarienummer.

Anställningsform: En tillsvidareanställning, samt en tidsbegränsad anställning t.o.m. 2020-08-31. Tjänsterna är placerade i Uppsala.

Omfattning: Heltid

Tillträde: Omgående, enligt överenskommelse

Område/avdelning: Område Strategisk utveckling och stöd/Juridiska avdelningen

Diarienummer: 2019/02414

Välkommen med din ansökan!

Denna rekrytering sker helt genom Livsmedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.


Säker mat, bra dricksvatten, ärlig mat och bra matvanor – det är vårt recept på matglädje. Livsmedelsverket är Sveriges myndighet på livsmedelsområdet. Här arbetar landets främsta experter på livsmedel med vetenskap, råd och kontroll.
På Livsmedelsverket erbjuds intressanta arbetsuppgifter inom viktiga samhällsområden som livsmedel, hälsa, miljö och djurskydd. Totalt är vi cirka 630 medarbetare, varav drygt 330 i Uppsala och ytterligare 300 arbetar med livsmedelskontrollen ute i landet. Visa mindre

Junior jurist

Friska djur - trygga människor Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) är en expertmyndighet med beredskapsuppdrag under Näringsdepartementet. SVA:s uppdrag är att främja djurs och människors hälsa, svensk djurhållning och vår miljö genom diagnostik, forskning, beredskap och kunskapskommunikation. Vi är cirka 350 anställda och finns på Ultunaområdet, Uppsala.  Vet du vad det innebär att arbeta som statstjänsteman, att arbeta enligt offentlighetsp... Visa mer
Friska djur - trygga människor


Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) är en expertmyndighet med beredskapsuppdrag under Näringsdepartementet. SVA:s uppdrag är att främja djurs och människors hälsa, svensk djurhållning och vår miljö genom diagnostik, forskning, beredskap och kunskapskommunikation. Vi är cirka 350 anställda och finns på Ultunaområdet, Uppsala. 




Vet du vad det innebär att arbeta som statstjänsteman, att arbeta enligt offentlighetsprincipen inom staten? Vid SVA:s avdelning för verksamhetsstöd finns en stab där registrator-, jurist- och arkivarietjänsterna ingår.

Vi behöver snarast en tillfällig förstärkning av en jurist under ett år.

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill arbeta med sekretessprövning i ärenden om utlämnande av allmän handling. I rollen ingår också att ge rättslig rådgivning internt inom myndigheten, att granska nationella och internationella avtal samt hålla interna utbildningar inom området i mån av tid. Arbetet kräver att du fysiskt arbetar på plats.

Kvalifikationer, utbildning och kunskap
Vi söker dig som har/är:

• jur.kand. examen eller juridisk högskoleexamen.
• god kännedom om offentlighets- och sekretesslagen (OSL) 
• god kännedom om förvaltningsjuridiska frågor inklusive dataskyddsförordningen, GDPR
• du uttrycker dig väl på svenska och engelska, både i tal och skrift

För att du ska kunna komma ifråga för anställningen krävs en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen. Stora krav ställs på att du är lämplig, lojal och pålitlig. Vi efterfrågar dokumenterade referenser.

Meriterande
Du har arbetat med:

• Sekretessprövning i ärenden om utlämnande av allmän handling
• Rättslig rådgivning
• Avtalsgranskningar

Vi tror att du har arbetat på statlig myndighet eller liknande. 

Förmågor och färdigheter
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet för arbetsuppgifterna samt dina personliga egenskaper då det är viktigt att du passar bra in i gruppen. Du är noggrann, strukturerad, stresstålig, lösningsorienterad och initiativrik med god samarbetsförmåga. Du bör ha intresse av att arbeta med förändrings- och utvecklingsarbete. Som person tycker du om att ge service och har god pedagogisk och kommunikativ förmåga. 

Anställningsform
Allmän visstidsanställning på ett år.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet.

Övrigt

SVA är en myndighet vilket innebär att alla meddelanden som skickas till oss blir allmänna handlingar. Har du skyddad identitet ska du inte söka jobbet här på webben, kontakta oss istället.


All tillsvidareanställd personal är krigsplacerad inom SVA.  

Inför rekryteringsarbetet har SVA tagit en medveten aktiv ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag. Visa mindre